Gå til indhold
Søg

Meningsfulde overgange mellem skole og oplæring

Overgangen mellem grundforløbet og den første oplæringsperiode i erhvervsuddannelserne kan for nogle elever være kritisk og vanskelig. Det er her det største frafald finder sted og det kan være udfordrende at skulle skabe en meningsfuld kobling, når uddannelsen veksler mellem skole og oplæring.

En netop offentliggjort forskningsrapport fra CEVEU sætter fokus på, hvordan eleverne oplever denne overgang. Rapporten peger på fire konkrete temaer, som især er væsentlige for elevernes oplevelse af mening i overgangen mellem GF2 og oplæring.

Rapporten præsenterer resultaterne fra projektet ’Skabelse og oplevelse af meningsfuldhed i overgangen fra skole til oplæring’, der er gennemført i løbet af 2023 og 2024. Projektet har fulgt EUD-elever i overgangen ved at interviewe dem i slutningen af deres GF2 og derefter i starten af deres oplæring. Desuden er der gennemført interview med lærere på skolerne og oplæringsansvarlige på lærepladserne. Projektet har fokus på Gastronomi-, Landbrugs-, Pædagogisk Assistent-, Social- og Sundheds- og Tandklinikassistentuddannelserne, men resultaterne er generelle og kan være til inspiration på tværs af erhvervsuddannelserne.

Projektets vigtigste resultater

Det er vigtigt, at skoler og lærepladser understøtter elevernes oplevelse af mening i overgangen, for at understøtte at færre falder fra og flere oplever at deres erhvervsuddannelse hænger sammen. Rapporten peger på fire temaer, som især er væsentlige for elevernes oplevelse af mening, som både skoler og lærepladser med fordel kan have fokus på:

  • Styrke sammenhæng i læringen mellem skole og oplæring
  • Fremme elevernes oplevelse af fagidentitet både i skolen og i oplæringen
  • Have særligt fokus på opgaver og vejledning i starten af oplæringen
  • Understøtte sociale fællesskaber både på skolen og i oplæringen

Rapporten rummer udfoldede analyser, der kan bidrage til at styrke elevernes overgange i erhvervsuddannelserne. I den korte sammenfatning findes et resume af rapporten.

Projektet er gennemført i regi af Center for Viden om Erhvervsuddannelser (CEVEU) i et samarbejde mellem Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet og Nationalt Center for Erhvervspædagogik (NCE), Københavns Professionshøjskole.