CEVEU viden
På denne side finder du CEVEU's nyeste publikationer fra forskningsprojekter samt webinarer, podcasts, mindre analyser m.m.
Arbejdspladsen som læreplads
Forskningsreview: Læring på lærepladsen
I opsamlingen finder du et samlet overblik over viden om læring på lærepladsen i en erhvervsuddannelse. Opsamlingen er et systematisk litteraturstudie af international forskning på området.
Webinar: Lærlinge og lærepladsers karakteristika
Som led i CEVEU’s webinarrække, præsenterer DEA en registeranalyse, der zoomer ind på karakteristika ved lærlinge og deres lærepladser. Vi ser blandt andet på forskellene på, hvilke virksomheder, der vælger at tage lærlinge. Her zoomer vi ind på virksomhedernes størrelse, geografi og branche, og om der er forskelle på tværs af hovedområder inden for erhvervsuddannelserne. Webinaret vil bidrage til et klarere billede af både lærlinge og lærepladser.
Webinar: Hvad ved vi fra forskningen om at skabe gode lærepladser?
Hvordan får både elever/lærlinge og arbejdspladserne mest muligt ud af tiden i lære? Webinaret giver inspiration til at styrke arbejdet som læreplads med afsæt i den seneste forskning på området krydret med gode eksempler fra praksis.
Notater: Kvalitet på lærepladsen
I disse notater finder du pointer, opsamlinger og anbefalinger fra projektet 'Kvalitet på lærepladsen'. Projektet vil undersøge, hvad lærlinge synes om deres læreplads, herunder hvilke kvalitetsparametre der er vigtige for, at de oplever en læreplads af god kvalitet. Projektet er gennemført af Tænketanken DEA i samarbejde med CEVEU og med finansiering fra Grundejernes Investeringsfond.
Hvordan giver det mening at være ung på EUD?
Forskningsreview: Frafald, fastholdelse og gennemførsel
Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet har som led i Center for Viden om Erhvervsuddannelser (CEVEU) udarbejdet et reviewstudie, der samler den eksisterende forskningsviden om unge elevers frafald, fastholdelse og gennemførsel på danske erhvervsuddannelser fra 2011 til 2023.
Podcast: BeGrib eleverne i eud
På baggrund af et reviewstudie om frafald og gennemførsel på erhvervsuddannelserne 2011 til 2023, sætter podcastserien ’BeGrib elever i EUD’, gennem tre podcasts fokus på, hvad der kan give eleverne gode betingelser for at gennemføre en erhvervsuddannelse. Med afsæt i eksperters syn på elevinddragelse, fællesskaber og inklusion samt de unges egne fortællinger diskuteres de muligheder og udfordringer, der tegner sig i unges gennemførsels- og frafaldsprocesser. Podcastserien ’BeGrib eleverne i EUD’ har Center for Ungdomsforskning lavet i regi af Center for Viden om Erhvervsuddannelserne (CEVEU) og i samarbejde med IntoLearning, der har stået for produktionen.
Meningsfuldhed i overgang fra skole til oplæring
Notat: Pilotprojekt om meningsfuldhed for elever på erhvervsuddannelserne
Pilotprojektet er gennemført i perioden oktober 2022 - marts 2023 og har til formål at kvalificere indhold og metode i forskningsprojektet på to måder. For det første ved at afklare, hvad hovedprojektet skal have fokus på i relation til elevernes oplevelse af meningsfuldhed. For det andet ved at afprøve og kvalificere dataindsamlingsmetoderne i hovedprojektet.
Notat: Ud- og indslusningsaktiviteter i overgang fra skole til oplæring
I dette notat præsenterer vi resultaterne fra en undersøgelse af erhvervsskolernes udslusnings- og oplæringsstedernes indslusningsaktiviteter i overgangen fra skole til første oplæringsperiode. Formålet med undersøgelsen er at inspirere skoler og oplæringssteder til aktiviteter, der kan understøtte eleverne i overgangen fra skole til oplæring.
Webinar: Meningsfulde overgange fra skole til første oplæringsperiode
På dette webinar præsenterer vi resultaterne bag forskningsprojektet ”Skabelse og oplevelse af meningsfuldhed i overgangen fra skole til oplæring”, som fokuserer på, hvordan elever, lærere og oplæringsvejledere skaber og kan skabe meningsfuldhed i overgang fra skole til første oplæringsperiode.
Plakat: Aktiviteter til gode overgange
Hæng plakaten op på arbejdspladsen og få inspiration til aktiviteter, der skal skabe gode overgange mellem skole og oplæringsforløb.
Mindre analyser
Optag og fuldførelse på erhvervsuddannelser
Status anno 2022 om ambitionerne om at flere skal have en erhvervsuddannelse