
Ny rapport: Forandringer i eud-elevers motivation og faglige selvsikkerhed (2009–2024)
Hvordan har elevgruppen på erhvervsuddannelserne ændret sig over de seneste 15 år?
Denne rapport fra Center for Ungdomsforskning (CeFU) er udarbejdet i regi af CEVEU og viser udviklingen i eud-elevers motivation og faglige selvtillid fra 2009 til 2024. Med udgangspunkt i to store spørgeskemaundersøgelser tegner rapporten et nuanceret billede af en elevgruppe i forandring.
Rapporten viser en tendens til øget polarisering blandt eud-eleverne:
- Flere elever er i dag motiverede og fagligt afklarede end i 2009, især blandt de mandlige elever. Det tyder på, at reformer og strukturelle ændringer har haft en positiv effekt for nogle.
- Samtidig er andelen af elever, der er usikre på egne evner eller fraværende i undervisningen, steget markant de seneste 15 år. Disse elever kæmper ofte med lav faglig selvtillid, lav trivsel og har i højere grad overvejet at afbryde deres uddannelse.
- Kønnede forskelle er blevet tydeligere: Flere drenge er blevet fagligt afklarede, men også mere demotiverede. Flere piger er blevet usikre på deres faglige evner.
- Behovet for støtte er steget – både fagligt, socialt og personligt. Især de usikre og fraværende elever efterspørger hjælp for at kunne gennemføre deres uddannelse
Metode: Machine learning som analytisk værktøj
I 2009 blev der identificeret fire elevprofiler baseret på elevernes motivation og faglige selvsikkerhed. I 2024 er disse profiler blevet genskabt ved hjælp af en random forest-model, der er trænet på de oprindelige data. Ved at stille eleverne i 2024 de samme spørgsmål som i 2009, har forskerne kunnet klassificere eleverne i de samme profiler og dermed sammenligne udviklingen over tid med høj præcision.
Denne metode giver et unikt indblik i, hvordan strukturelle reformer og kulturelle forandringer har påvirket elevgruppen – og hvilke udfordringer og potentialer der tegner sig for fremtidens erhvervsuddannelser.
Rapporten er udarbejdet af Søren Christian Krogh, Arnt Louw, Rolf Lyneborg Lund og Pernille Hjermov.