Signaturprojekt 2: Elevernes faglige tilblivelse i erhvervsuddannelserne
Hvilke betydninger har strukturelle, faglige og sociale forhold og vilkår på erhvervsuddannelserne for elevernes deltagelse og gennemførsel anno 2023? Og hvordan skabes inkluderende og tiltrækkende uddannelsesmiljøer?
Formålet med projektet er at undersøge, hvad de nuværende rammer for erhvervsuddannelserne betyder for elevernes gennemførsel og motivation. Projektet undersøger, hvordan motivation, fællesskaber, faglig udvikling og gennemførsel kan understøttes på erhvervsuddannelserne. [CH1]
Projektet vil bidrage med:
- Vidensnotat/podcast med afsæt i systematisk desk reserach om betydningen af elevernes møde med erhvervsuddannelserne (medio 23)
- Artikel om betydning af elevernes møde med erhvervsuddannelsernes krav, forventninger og muligheder (Ultimo 23)
- Et empirisk studie med konkrete eksempler og praksisnære anbefalinger til erhvervsskoler med fokus på at skabe inkluderende og tiltrækkende uddannelsesmiljøer (Ultimo 23/primo 24)
- Oplæg på konferencer
Link til projektbeskrivelsen for forskningsprojektet kommer her.