Nyt forskningsprojekt om erhvervsskolelærernes opgaver og kompetencer
Forskningsprojektet skal undersøge, hvilke kompetencer det kræver at være en kompetent faglærer på en erhvervsuddannelse. Projektet er i regi af CEVEU og gennemføres af Nationalt Center for Erhvervspædagogik på Københavns Professionshøjskole.
Formål
Erhvervsuddannelserne er i de seneste år kommet under luppen hos politikerne, i medierne og i samfundet generelt. Uddannelsernes kvalitet skal løftes, frafaldet skal mindskes og elevtrivslen skal styrkes, så flere vælger en erhvervsuddannelse og også gennemfører den.
Der er både politisk vilje og samfundsmæssig opbakning til at styrke erhvervsskolelærernes kompetencer. Regeringen såvel som arbejdsmarkedets parter, skole- og elevorganisationer samt politiske ungdomsorganisationer har de seneste år på forskellig vis haft fokus på behovet for styrkede lærerkompetencer. På tværs har de peget på, at netop lærernes kompetencer har afgørende betydning for kvaliteten af erhvervsuddannelserne.
Erhvervsskolelærerne skal kunne løfte mange forskellige opgaver. Samtidig med, at der zoomes ind på lærernes kompetencer, synes lærernes opgaveportefølje at udvide sig. Den grønne omstilling og den teknologiske udvikling betyder, at de fag og erhverv, som lærerne skal uddanne eleverne til, er i hastig forandring. Derudover skal lærerne kunne undervise og støtte elever med et bredere og bredere spænd i deltagerforudsætninger.
Formålet med dette projekt er at undersøge, hvad det kræver at være en kompetent faglærer på erhvervsuddannelserne. Projektet undersøger i forlængelse heraf, hvilke opgaver lærerne løser, hvilke kompetencer det kræver af lærerne, samt hvordan erhvervsskolerne organiserer lærernes arbejde og kompetenceudvikling.
Projektdesign
Projektet kombinerer kvalitative og kvantitative metoder og gennemføres med følgende faser:
- En undersøgelse af, hvilke opgaver faglærerne løser, og hvilke kompetencer de anvender. Undersøgelsen består af et desk research samt etnoraids. Sidstnævnte indebærer observationer af en hverdag for 16-18 faglærere, og interviews med samme lærere.
- En kvalitativ undersøgelse af, hvordan erhvervsskolerne organiserer faglærernes arbejde og kompetenceudvikling. Undersøgelsen består af interviews med ca. 4 chefer og 8-10 uddannelsesledere samt af fokusgruppeinterviews med 8-10 faglærerteams på en række forskellige erhvervsuddannelser.
- En kvantitativ undersøgelse af, hvor udbredt forskellige praksisser for organisering af arbejde og kompetenceudvikling er på erhvervsskolerne.
Projektet igangsættes i efteråret 2024 og forventes afsluttet ved udgangen af 2025.